Algemene voorwaarden
Algemene leverings- en
betalingsvoorwaarden van:
TuinMani V.O.F. onder meer h.o.d.n.
Vuurwerkmani
Revalstraat 7
7418 BJ Deventer
Inschrijfnummer
K.v.K.: 08085675
Artikel
1:
Toepasselijkheid, definities
1.
Deze algemene
voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod en elke overeenkomst van koop
en verkoop - al dan niet tot stand
gekomen via de websites www.tuinmani.nl en www.tuinmanivuurwerk.nl - en op alle overeenkomsten van opdracht tot het
verrichten van werkzaamheden van TuinMani V.O.F., gevestigd te Deventer, hierna
te noemen “TuinMani”.
2.
De koper
respectievelijk de opdrachtgever wordt verder aangeduid als ‘’de wederpartij’’.
3.
Diverse bepalingen in
deze algemene voorwaarden zien op een natuurlijke persoon die handelt buiten
zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit. In deze bepalingen wordt de wederpartij
aangeduid met de term “de consument”.
4.
Onder ‘’aanbod’’ wordt
verstaan: ieder aanbod van TuinMani, al dan niet in de vorm van een
schriftelijke offerte.
5.
Onder “de website”
wordt verstaan: de in lid 1 vermelde websites van TuinMani.
6.
Onder “zaken” wordt
verstaan: zowel diverse tuinproducten/-materialen zoals bestrating, grind,
split, zand, schuttingen, hekwerk, tuinhout, tuinhuizen, beplanting e.d. als
vuurwerkproducten.
7.
Onder “schriftelijk”
wordt verstaan: per brief, e-mail, fax of enige andere wijze van communicatie
die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer
geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.
8. Onder “documenten” wordt verstaan: door TuinMani en/of de
wederpartij te vervaardigen of te verstrekken tekeningen, ontwerpen,
berekeningen, adviezen e.d. Dit kunnen zowel fysieke als digitale documenten
betreffen.
9. Onder “informatie” wordt verstaan: zowel voornoemde
documenten als overige (mondelinge) gegevens die TuinMani en/of wederpartij
(moet) verstrekken.
10. Het mogelijk niet van toepassing zijn van een (deel van
een) bepaling van deze algemene voorwaarden laat de toepasselijkheid van de
overige bepalingen onverlet.
11. Bij een discrepantie of strijdigheid tussen deze algemene
voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de Nederlandse tekst.
12. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op
uit de overeenkomst voortgekomen na- of deelbestellingen, vervolg- of
deelopdrachten.
Artikel 2:
Aanbod
1.
Tenzij in/bij een aanbod een geldigheidstermijn
wordt vermeld, betreft dit een vrijblijvend aanbod. TuinMani mag dit aanbod
uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van de aanvaarding herroepen.
2.
Een samengesteld aanbod verplicht TuinMani niet
tot levering van een deel van de aangeboden prestatie/zaken tegen een
overeenkomstig deel van de prijs of het tarief.
3.
Indien het aanbod is gebaseerd op door de
wederpartij verstrekte informatie en deze informatie onjuist/onvolledig blijkt
te zijn dan wel naderhand wijzigt, mag TuinMani de opgegeven prijzen, tarieven
en/of (op)levertermijnen aanpassen.
4.
Het aanbod, de prijzen en/of de tarieven gelden niet
automatisch voor nabestellingen of vervolg-/ nieuwe opdrachten.
5.
Getoonde en/of verstrekte monsters en modellen,
opgaven van kleuren, afmetingen, gewichten, structuren en andere omschrijvingen
of (technische) specificaties in brochures, promotiemateriaal en/of op de
website van TuinMani zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden alleen ter
aanduiding. Hieraan kan de wederpartij geen rechten ontlenen.
6.
De verstrekte monsters en modellen blijven
eigendom van TuinMani en worden op haar eerste verzoek op kosten van de
wederpartij aan TuinMani geretourneerd.
7.
TuinMani mag de ten behoeve van het aanbod
gemaakte kosten bij de wederpartij in rekening brengen als zij de wederpartij
vooraf schriftelijk op deze kosten heeft gewezen.
Artikel 3:
Totstandkoming overeenkomsten
1.
De overeenkomst komt tot stand nadat de
wederpartij het aanbod van TuinMani heeft geaccepteerd, ook indien deze
acceptatie op ondergeschikte punten afwijkt van dit aanbod. Wanneer deze
acceptatie echter op wezenlijke punten afwijkt, komt de overeenkomst pas tot
stand nadat TuinMani schriftelijk met deze afwijkingen heeft ingestemd.
2.
TuinMani is pas gebonden aan:
a.
een opdracht of bestelling zonder daaraan
voorafgaand aanbod;
b.
mondelinge afspraken;
c.
aanvullingen op of wijzigingen van de algemene
voorwaarden of overeenkomst;
na schriftelijke bevestiging hiervan aan de wederpartij of zodra
TuinMani - zonder tegenwerping van de wederpartij - met de uitvoering van de
opdracht, bestelling of afspraken is begonnen.
3.
Tenzij op de website anders wordt vermeld, is
TuinMani pas aan een bestelling via de website gebonden, nadat zij deze
schriftelijk - al dan niet middels een automatisch bericht - aan de wederpartij
heeft bevestigd.
Artikel 4:
Koop op afstand – bedenktijd,
ontbindingsrecht
1.
Dit artikel is uitsluitend van toepassing op de
consument bij een koop op afstand in de zin van artikel 6:230g lid 1 van het
Burgerlijk Wetboek.
2.
Bij een koop op afstand heeft de consument een
bedenktijd. Binnen deze bedenktijd mag de consument de overeenkomst ontbinden
zonder opgaaf van reden.
3.
De in het vorige lid bedoelde bedenktijd
bedraagt een termijn van 14 kalenderdagen vanaf de dag waarop de consument of
een door hem aangewezen derde (niet-zijnde de vervoerder):
a.
de zaak heeft ontvangen;
b.
de laatste zaak heeft ontvangen, indien de
consument in één bestelling meerdere zaken heeft besteld en afzonderlijk worden
geleverd;
c.
de laatste zending of het laatste onderdeel
heeft ontvangen, indien de levering van één zaak bestaat uit verschillende
zendingen/onderdelen;
d.
de eerste zaak heeft ontvangen voor een
overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken gedurende een
bepaalde periode.
4.
De ontbinding vindt plaats door een
schriftelijke mededeling van de consument aan TuinMani al dan niet met
gebruikmaking van een door TuinMani ter beschikking gesteld modelformulier.
5.
Door een ontbinding overeenkomstig de voorgaande
leden worden tevens van rechtswege alle eventuele aanvullende overeenkomsten
ontbonden.
6.
De consument heeft geen ontbindingsrecht bij de
levering van:
a.
specifieke, voor hem op maat gemaakte, zaken of
zaken die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
b.
zaken die om redenen van gezondheidsbescherming
of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de
verzegeling na levering is verbroken;
c.
zaken die na levering door hun aard
onherroepelijk vermengd zijn met andere zaken.
7.
Indien de consument de geleverde zaak wil
retourneren omdat deze niet voldoet aan hetgeen partijen zijn overeengekomen,
gelden de bepalingen van het klachtartikel.
Artikel 5:
Koop op afstand - uitsluiting bedenktijd en
ontbindingsrecht bij vuurwerk
1.
Bij aankoop van vuurwerk via de website is de
wettelijke bedenktijd van 14 dagen en het daaraan gekoppelde ontbindingsrecht
zoals opgenomen in artikel 6:230o van het Burgerlijk Wetboek (en zoals vermeld
in artikel 4 hierboven) uitdrukkelijk uitgesloten. De consument kan zich
niet hierop beroepen.
2.
De reden voor het uitsluiten van de bedenktijd
en het ontbindingsrecht is gelegen in het beschermen/garanderen van de
kwaliteit en de veiligheid van de vuurwerkproducten. TuinMani heeft geen zicht
op de wijze waarop/omstandigheden waaronder de wederpartij het vuurwerk tijdens
zijn bezit behandelt/opslaat. Bij het opnieuw verkopen van geretourneerde
vuurwerkproducten kan TuinMani op geen enkele wijze garanderen dat de kwaliteit
en/of veiligheid van deze zaken niet is aangetast, bijvoorbeeld door blootstelling
aan vocht, warmtebronnen of overige van buiten komende invloeden die de
kwaliteit en de veiligheid van het vuurwerk beïnvloeden.
3.
Wel mag de consument besteld vuurwerk kosteloos
annuleren zolang hij dit nog niet heeft afgehaald. Voor een verzoek tot annulering
kan de consument contact opnemen met TuinMani via het volgende mailadres of
telefoonnummer: info@tuinmani.nl / 0570-590712.
4.
Indien de consument het geleverde vuurwerk wil
retourneren omdat dit niet voldoet aan hetgeen partijen hiervoor zijn overeengekomen
(bijvoorbeeld verkeerde pakket ontvangen), gelden de bepalingen van het
klachtartikel (artikel 14).
Artikel 6:
Koop op afstand – retourzending,
terugbetaling
1.
Tenzij TuinMani de geleverde zaken zelf
afhaalt/laat afhalen, moet de consument de zaken onverwijld - maar in ieder
geval binnen 14 dagen na ontbinding - in de originele verpakking, ongebruikt en
voor zijn eigen rekening en risico aan TuinMani of een door TuinMani
gemachtigde derde retourneren.
2.
Uiterlijk binnen 14 kalenderdagen na ontbinding,
betaalt TuinMani alle van de consument - in het kader van de desbetreffende
overeenkomst - ontvangen bedragen terug. Dit gebeurt op dezelfde wijze en in
dezelfde valuta als door de consument werd gebruikt.
3.
TuinMani is niet verplicht eventuele bijkomende
kosten terug te betalen die zijn ontstaan doordat de consument uitdrukkelijk
voor een andere wijze van levering heeft gekozen dan de door TuinMani
aangeboden minst kostbare wijze van standaardlevering.
4.
Tenzij TuinMani de geleverde zaken zelf
afhaalt/laat afhalen, kan de consument pas terugbetaling vorderen nadat
TuinMani de zaken retour heeft ontvangen of de consument heeft aangetoond dat
de zaken door hem zijn teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip het eerst
valt.
5.
TuinMani mag retour gezonden zaken weigeren of slechts
een deel van de - van de consument - ontvangen betalingen terugbetalen, indien
de zaken zich niet in de originele verpakking bevinden, bewerkt zijn, gebruikt
zijn (verder dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking van de zaak vast
te stellen) en/of beschadigd zijn. TuinMani informeert de consument dan direct
na ontvangst van de zaken.
6.
De consument is aansprakelijk voor de
waardevermindering van de zaak als zijn behandeling van de zaak verder is
gegaan dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking daarvan vast te
stellen.
7.
De consument is nooit aansprakelijk noch kosten
verschuldigd voor het enkele feit dat hij gebruik maakt van zijn
ontbindingsrecht.
Artikel 7:
Vergoeding, prijzen, tarieven
1.
Tenzij partijen een uurtarief overeenkomen,
verricht TuinMani de overeengekomen werkzaamheden tegen een vaste vergoeding
(aanneemsom).
2.
TuinMani mag deze vaste vergoeding verhogen
indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt, dat de
overeengekomen/verwachte hoeveelheid werk niet goed werd ingeschat, deze
inschattingsfout niet te wijten is aan TuinMani en in redelijkheid niet van
haar kan worden verlangd de werkzaamheden te verrichten tegen de overeengekomen
vergoeding.
3.
Indien partijen een uurtarief overeenkomen,
berekent TuinMani de vergoeding op basis van het aantal bestede uren onder
toepassing van het overeengekomen/gebruikelijke uurtarief. Bij geschillen over
het aantal bestede/de in rekening gebrachte uren, is de urenregistratie van
TuinMani bindend, behoudens tegenbewijs van de wederpartij.
4.
De uurtarieven gelden voor normale werkdagen
waaronder wordt verstaan: maandag tot en met vrijdag (met uitzondering van
erkende nationale feestdagen) voor de tussen partijen overeengekomen
tijdstippen.
5.
Bij spoedopdrachten of indien de werkzaamheden
op verzoek van de wederpartij plaatsvinden buiten de normale werkdagen, mag
TuinMani een toeslag berekenen over het uurtarief.
6.
Tenzij partijen anders overeenkomen of anders
wordt vermeld, zijn de in een aanbod, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en
tarieven inclusief en eventuele kosten,
zoals verzend- of transportkosten en kosten voor het eventueel inschakelen van
derden.
7.
a. Indien
zich tussen het sluiten en de uitvoering van de overeenkomst voor TuinMani
(kost)prijsverhogende omstandigheden voordoen door wijzigingen in de wet- en
regelgeving, overheidsmaatregelen, valutaschommelingen of wijzigingen in de
prijzen van de benodigde materialen en/of grondstoffen, mag TuinMani de
overeengekomen prijzen en tarieven dienovereenkomstig verhogen en aan de
wederpartij in rekening brengen.
b.
Bij prijs- of tariefverhogingen binnen 3 maanden
na totstandkoming van de overeenkomst mag de consument de overeenkomst door
middel van een schriftelijke verklaring ontbinden. Tenzij de consument binnen
14 dagen na mededeling van de prijs- of tariefwijziging aangeeft gebruik te
willen maken van zijn ontbindingsrecht, mag TuinMani er vanuit gaan dat de
consument met deze wijziging heeft ingestemd.
Artikel 8:
Inschakeling derden
TuinMani
mag leveringen en werkzaamheden door derden laten verrichten.
Artikel 9:
Verplichtingen en informatie van de
wederpartij
1.
De wederpartij zorgt ervoor dat:
a.
hij alle voor de uitvoering van de overeenkomst
benodigde informatie (waaronder vergunningen, ontheffingen, beschikkingen e.d.)
tijdig en op de door TuinMani gewenste wijze aan haar ter beschikking stelt;
b.
hij TuinMani vóór aanvang van te verrichten
werkzaamheden in ieder geval informeert over de bodemsoort en bodemgesteldheid
(o.a. over mogelijke vervuiling en de drukvastheid van de ondergrond) van de
werklocatie;
c.
hij TuinMani informeert over de aard en
ondergrond van bestaande bestrating met het oog op te nemen
voorzorgsmaatregelen ter voorkoming van beschadiging/verzakking van deze
bestrating als gevolg van overpad door machines of werkzaamheden aan/in de
omgeving van deze bestrating;
d.
TuinMani vóór aanvang van de werkzaamheden op de
hoogte wordt gesteld van de ligging van (eigen) kabels, leidingen e.d. die niet
vallen onder de WIBON (Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en
netwerken);
e.
hij TuinMani direct informeert indien de ligging
van de kabels, leidingen e.d. die wel onder de WIBON vallen, is gewijzigd of
mogelijk afwijkt van de bij het Kadaster/TuinMani bekende gegevens;
f.
TuinMani op de overeengekomen data en tijden
toegang krijgt tot de werklocatie;
g.
de werklocatie in een zodanige staat is dat
TuinMani ongehinderd de werkzaamheden kan verrichten en voortzetten. Tenzij
partijen anders overeenkomen, betekent dit bij te verrichten bestratingswerkzaamheden
dat de werklocatie bij aanvang van deze werkzaamheden vrij is van overtollige
materialen, puin en onkruid en het noodzakelijke grondwerk is verricht;
h.
de door hem ingeschakelde derden hun
werkzaamheden en leveringen op een zodanige wijze verrichten, dat TuinMani
hierdoor niet wordt belemmerd en geen vertraging ondervindt bij de uitvoering
van haar werkzaamheden;
i.
TuinMani tijdig de mogelijkheid krijgt te zorgen
voor de aanvoer, opslag en/of afvoer van zaken, materieel en hulpmiddelen;
j.
TuinMani op de werklocatie kosteloos kan
beschikken over de door haar gewenste aansluitmogelijkheden voor elektriciteit
(krachtstroom), gas en water. Verloren arbeidsuren als gevolg van water-, gas-
of stroomuitval zijn voor rekening van de wederpartij;
k.
op de werklocatie voldoende voorzieningen
beschikbaar zijn voor het inzamelen van tuin- en overig afval;
l.
op de werklocatie een ruimte beschikbaar is waar
gereedschappen e.d. van TuinMani opgeslagen of opgeborgen kunnen worden zonder
dat beschadiging of diefstal kan plaatsvinden;
m.
op de werklocatie kosteloos de door TuinMani
en/of haar onderaannemers in redelijkheid gewenste overige voorzieningen
aanwezig zijn.
2.
De wederpartij zorgt ervoor, dat de verstrekte
informatie juist en volledig is en vrijwaart TuinMani voor aanspraken van
derden die voortvloeien uit het niet juist en/of onvolledig zijn van deze
informatie.
3.
TuinMani behandelt de door de wederpartij
verstrekte informatie vertrouwelijk en verstrekt deze alleen aan derden voor
zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst. Indien de
informatie ziet op persoonsgegevens in de zin van de Algemene verordening
gegevensbescherming, verwerkt TuinMani de informatie conform deze verordening
en meldt zij eventuele inbreuken op de beveiliging van deze informatie ook
conform deze verordening.
4.
De wederpartij is aansprakelijk voor verlies,
diefstal en overige schade aan de gereedschappen e.d. die TuinMani tijdens de
uitvoering van de werkzaamheden bij de wederpartij heeft opgeslagen. Daaronder
valt tevens schade ontstaan door onvolkomenheden, mankementen e.d. op de
werklocatie.
5.
De wederpartij staat TuinMani toe kosteloos
naamaanduidingen en reclame op de werklocatie aan te brengen.
6.
Indien de wederpartij niet (tijdig) aan
voornoemde verplichtingen voldoet, mag TuinMani de uitvoering van de
werkzaamheden/levering opschorten totdat de wederpartij wel aan zijn verplichtingen
heeft voldaan. De kosten en overige gevolgen die hieruit voortvloeien zijn voor
rekening en risico van de wederpartij.
7.
Indien de wederpartij zijn verplichtingen niet
nakomt en TuinMani niet direct nakoming verlangt, tast dit het recht van
TuinMani niet aan om later alsnog nakoming te verlangen.
Artikel 10:
Levering, (op)leveringstermijnen
1.
Overeengekomen termijnen zijn nooit fatale
termijnen. Indien TuinMani haar verplichtingen niet (tijdig) nakomt, moet de
wederpartij haar schriftelijk in gebreke stellen en daarbij nog een redelijke
termijn gunnen om deze alsnog na te komen.
2.
Levering van bestelde levende planten vindt
altijd plaats onder het voorbehoud dat deze op het overeengekomen tijdstip van
levering in voldoende mate beschikbaar zijn.
3.
TuinMani mag de overeenkomst in gedeelten
uitvoeren en iedere deellevering of -prestatie afzonderlijk factureren.
4.
Het risico voor de te leveren zaken gaat op de
wederpartij over op het moment dat deze het pand, het magazijn of de winkel van
TuinMani verlaten of TuinMani aan hem heeft meegedeeld dat de zaken kunnen
worden afgehaald.
5.
Verzending of transport van de zaken vindt
plaats voor rekening en risico van de wederpartij en op een door TuinMani te
bepalen wijze. TuinMani is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan
ook die verband houdt met de verzending of het transport.
6.
Tenzij partijen een andere termijn overeenkomen
of anders wordt vermeld, geldt gemiddeld een termijn van circa 6 weken voor de
levering.
7.
Bij levering aan de consument gaat het risico op
de consument over op het moment waarop de zaken feitelijk aan hem/een door hem
aangewezen derde (niet-zijnde de vervoerder) ter beschikking staan. Indien de
consument zelf de vervoerder aanwijst (niet-zijnde een door TuinMani
voorgestelde vervoerder), gaat het risico op hem over bij ontvangst van de
zaken door deze vervoerder. Verzending of transport is voor rekening van de
consument.
8.
Indien TuinMani bestelde zaken zelf bij de
wederpartij installeert/monteert/verwerkt, gaat het risico voor deze zaken/de
bij de werkzaamheden benodigde materialen op de wederpartij over op het moment
waarop de zaken/materialen op de werklocatie aankomen en feitelijk aan hem ter
beschikking staan.
9.
Indien het, wegens een oorzaak gelegen in de
risicosfeer van de wederpartij, niet mogelijk blijkt de overeengekomen
prestatie of zaken (op de overeengekomen wijze) aan de wederpartij te leveren
of deze niet worden afgehaald, mag TuinMani de bestelde zaken/de materialen die
voor de uitvoering van de werkzaamheden zijn aangeschaft voor rekening en
risico van de wederpartij opslaan. De wederpartij stelt TuinMani dan binnen een
door TuinMani gestelde redelijke termijn na kennisgeving in staat de prestatie
of de bestelde zaken alsnog te leveren of haalt deze zaken alsnog af.
10. Indien
de wederpartij na voornoemde redelijke termijn in gebreke blijft aan zijn
verplichtingen te voldoen, is hij per direct in verzuim. TuinMani mag de
overeenkomst dan met onmiddellijke ingang door een schriftelijke verklaring
geheel of gedeeltelijk ontbinden en de zaken/materialen aan derden verkopen
zonder gehouden te zijn tot vergoeding van schade, kosten en rente. Deze
ontbinding tast de verplichting van de wederpartij tot vergoeding van eventuele
(opslag-)kosten, schade en winstderving van TuinMani en/of het recht van
TuinMani alsnog nakoming te vorderen niet aan.
Artikel 11:
Voortgang, uitvoering overeenkomst
1.
Indien de aanvang, voortgang of oplevering van
het werk of de overeengekomen levering van zaken wordt vertraagd doordat:
a.
TuinMani niet tijdig alle noodzakelijke
informatie van de wederpartij heeft ontvangen;
b.
TuinMani niet tijdig de eventueel overeengekomen
(vooruit)betaling van de wederpartij heeft ontvangen;
c.
er sprake is van overige omstandigheden die voor
rekening en risico van de wederpartij komen;
heeft TuinMani recht op een redelijke verlenging van de
(op)leveringstermijn en op vergoeding van de hiermee gemoeide kosten en schade,
zoals eventuele wachturen.
2.
Indien de overeenkomst in fasen wordt
uitgevoerd, mag TuinMani de uitvoering van de onderdelen die tot een volgende
fase behoren opschorten, totdat de wederpartij de resultaten van de voorgaande
fase heeft goedgekeurd. De hieruit voortvloeiende kosten en schade zijn voor
rekening van de wederpartij.
3.
TuinMani spant zich in de overeengekomen
werkzaamheden en leveringen binnen de hiervoor overeengekomen en geplande tijd
te realiseren, voor zover dit redelijkerwijs van haar kan worden verlangd.
Indien de uitvoering van de overeenkomst op verzoek van de wederpartij wordt
bespoedigd, mag TuinMani de hiermee gemoeide overwerkuren en overige kosten in
rekening brengen bij de wederpartij.
4.
TuinMani voert het werk goed, deugdelijk en naar
de bepalingen van de overeenkomst uit op zodanige wijze, dat daardoor schade
aan personen, zaken of het milieu zoveel mogelijk wordt beperkt. TuinMani volgt
de in dit kader door of namens de wederpartij gegeven orders en aanwijzingen
zoveel mogelijk op.
5.
TuinMani wijst de wederpartij op
onvolkomenheden, fouten, gebreken e.d. in de door of namens de wederpartij:
a.
verstrekte documenten;
b.
voorgeschreven constructies, werkwijzen e.d.;
c.
gegeven aanwijzingen;
d.
ter beschikking gestelde of voorgeschreven
materialen en hulpmiddelen;
voor zover deze onvolkomenheden, fouten, gebreken e.d. relevant zijn
voor de prestatie van TuinMani en zij hiermee bekend is of kan zijn.
6.
TuinMani wordt geacht bekend te zijn met de
relevante wettelijke voorschriften en beschikkingen van overheidswege. De aan
de naleving van deze voorschriften en beschikkingen verbonden kosten zijn voor
rekening van de wederpartij.
7.
TuinMani informeert de wederpartij over de
gevolgen voor de overeengekomen prijzen, tarieven en termijnen:
a.
bij door de wederpartij gewenste wijzigingen in
het overeengekomen werk;
b.
indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst
blijkt dat deze als gevolg van onvoorziene omstandigheden niet op de
overeengekomen wijze kan worden uitgevoerd. In dit geval overlegt TuinMani
eerst met de wederpartij over de gewijzigde uitvoering. Indien uitvoering
onmogelijk is geworden, heeft TuinMani in ieder geval recht op volledige
vergoeding van de al verrichte werkzaamheden en leveringen.
8.
De wederpartij controleert zorgvuldig ieder
conceptdocument dat TuinMani aan hem voorlegt en maakt zo spoedig mogelijk zijn
reactie aan TuinMani kenbaar. Indien nodig, past TuinMani het concept aan en
legt dit nogmaals ter goedkeuring voor. TuinMani kan daarbij verlangen dat de
wederpartij de definitieve versie per pagina voor akkoord parafeert of hiervoor
een schriftelijke akkoordverklaring ondertekent. De wederpartij mag de
vervaardigde documenten pas gebruiken na voornoemd akkoord.
9.
Indien TuinMani al goedgekeurde documenten moet
wijzigen, geldt dit als meerwerk en
mag TuinMani de hieruit voortvloeiende meerkosten aan de wederpartij
doorberekenen.
Artikel 12:
Meer- en minderwerk
1.
Onder meerwerk wordt verstaan: alle op verzoek
van de wederpartij of noodzakelijkerwijs uit het werk voortvloeiende extra
werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in het aanbod of de
opdracht.
2.
Meer- en minderwerk wordt schriftelijk tussen
TuinMani en de wederpartij overeengekomen. TuinMani is pas gebonden aan
mondelinge afspraken na schriftelijke bevestiging hiervan aan de wederpartij of
zodra TuinMani - zonder tegenwerping van de wederpartij - met de uitvoering van
deze afspraken is begonnen.
3.
Verrekening van meer- en minderwerk vindt in
ieder geval plaats bij:
a.
wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht;
b.
onvoorziene kostenverhogingen of -verlagingen en
afwijkingen van verrekenbare en/of geschatte hoeveelheden/aantallen.
4.
Tenzij partijen anders overeenkomen, vindt
verrekening van meer- en/of minderwerk bij de eindafrekening plaats. Als
daarbij het saldo van het minderwerk dat van het meerwerk overtreft, mag
TuinMani bij de eindafrekening 10% van het verschil van de saldi bij de
wederpartij in rekening brengen. Dit geldt niet als het minderwerk het gevolg
is van een verzoek van TuinMani.
Artikel 13:
Oplevering, goedkeuring en
onderhoudstermijn
1.
Op het moment dat de overeengekomen
werkzaamheden afgerond zijn en het terrein waaraan deze werden verricht
gebruiksklaar is, informeert TuinMani de wederpartij hierover.
2.
De werkzaamheden zijn conform de overeenkomst
opgeleverd, op het moment dat de wederpartij deze werkzaamheden en het
resultaat daarvan heeft gecontroleerd en de opleverstaat/werkbon voor
goedkeuring heeft getekend.
3.
De werkzaamheden worden geacht te zijn
goedgekeurd indien:
a.
de wederpartij een verstrekte
opleverstaat/werkbon niet binnen 2 weken getekend aan TuinMani retourneert,
maar hij binnen deze termijn ook niet heeft gereclameerd;
b.
TuinMani geen opleverstaat/werkbon heeft
verstrekt en de wederpartij niet binnen 2 weken na afronding van de
werkzaamheden heeft gereclameerd;
c.
het terrein - voor zover mogelijk - al voor het
verstrijken van voornoemde termijn (weer) door de wederpartij in gebruik is
genomen.
4.
Nog niet verrichte/niet beëindigde werkzaamheden
van door/namens de wederpartij ingeschakelde derden, die van invloed zijn op
het resultaat van de werkzaamheden van TuinMani, zijn geen reden tot onthouding
van een goedkeuring aan het door TuinMani voltooide werk.
5.
Kleine gebreken die op eenvoudige wijze in een
tussen partijen overeengekomen onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, zijn
geen reden tot onthouding van goedkeuring, mits deze gebreken niet aan een
ingebruikneming van het terrein in de weg staan. Bij gebreke van een
overeengekomen termijn, geldt een onderhoudstermijn van 30 dagen na oplevering.
TuinMani herstelt de geconstateerde kleine gebreken binnen deze
onderhoudstermijn.
6.
Indien de wederpartij na de oplevering of onderhoudstermijn
nog gebreken, onvolkomenheden e.d. constateert, gelden hiervoor de bepalingen
van het klachtartikel.
Artikel 14:
Klachten
1.
De wederpartij controleert de geleverde zaken
direct na ontvangst en vermeldt eventuele zichtbare gebreken, beschadigingen
en/of afwijkingen in aantallen, soorten, kleuren, uitvoering e.d. op de
vrachtbrief of begeleidende bon of meldt deze - bij gebreke daarvan - binnen 2
werkdagen schriftelijk aan TuinMani. Indien deze klachten niet tijdig worden
gemeld, worden de zaken geacht in goede staat te zijn ontvangen en aan de
overeenkomst te beantwoorden.
2.
Overige klachten over de geleverde zaken meldt
de wederpartij direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen de overeengekomen
garantietermijn - schriftelijk aan TuinMani. Indien geen garantietermijn is
overeengekomen, geldt een termijn van 1 jaar na levering. Indien de klachten
geleverde planten betreffen, meldt de wederpartij de klachten ook direct na
ontdekking - maar uiterlijk binnen 3 maanden na levering - schriftelijk aan
TuinMani. Alle gevolgen van het niet direct melden van een klacht zijn voor
risico van de wederpartij.
3.
Klachten over verrichte werkzaamheden meldt de
wederpartij direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen een door TuinMani
gestelde (garantie)termijn na oplevering - schriftelijk aan TuinMani. Alle
gevolgen van het niet direct melden zijn ook hierbij voor risico van de
wederpartij. Indien geen (garantie)termijn is overeengekomen, geldt een
(garantie)termijn van 3 maanden na oplevering. Indien dergelijke klachten niet
tijdig worden gemeld, worden de werkzaamheden geacht conform de overeenkomst te
zijn verricht.
4.
Bij gebreke van een tijdige klacht, is geen
beroep mogelijk op een overeengekomen garantie.
5.
Bestelde zaken worden in de bij
TuinMani/toeleverancier voorradige (groothandels)verpakkingen of minimale
aantallen/hoeveelheden geleverd. In de branche geaccepteerde geringe
afwijkingen ter zake opgegeven maten, gewichten, aantallen, kleuren e.d.,
gelden niet als tekortkoming aan de zijde van TuinMani. Hierbij is geen beroep
op garantie mogelijk.
6.
Klachten schorten de betalingsverplichting van
de wederpartij niet op.
7.
Het vorige lid geldt niet voor de consument.
8.
De wederpartij stelt TuinMani in staat de klacht
te onderzoeken en verstrekt alle hiervoor relevante informatie. Indien voor het
onderzoek retourzending noodzakelijk is of TuinMani de klacht ter plaatse moet
onderzoeken, geschiedt dit voor rekening van de wederpartij, tenzij de klacht
achteraf gegrond blijkt te zijn. Het transportrisico is altijd voor de
wederpartij.
9.
Retourzending vindt plaats op een door TuinMani
te bepalen wijze en - indien aan de orde - in de originele verpakking of
emballage.
10. Geen
klachten zijn mogelijk over:
a.
onvolkomenheden (zoals verschillen in kleur,
nuance of structuur) in of eigenschappen van zaken die inherent zijn aan het
(natuurlijke) materiaal waarvan de zaken vervaardigd zijn of worden veroorzaakt
doordat de werkzaamheden worden verricht met gebruikmaking van deze materialen;
b.
onvolkomenheden in of eigenschappen van planten
die inherent zijn aan deze planten;
c.
het afsterven van maximaal 10% van geleverde
levende planten binnen het eerste jaar na levering. Een dergelijke inboet van
maximaal 10% geldt niet als tekortkoming van TuinMani;
d.
verkleuringen en geringe onderlinge
kleurafwijkingen;
e.
zaken die na ontvangst door de wederpartij van
aard en/of samenstelling zijn veranderd dan wel geheel of gedeeltelijk zijn be-
of verwerkt.
Artikel 15:
Garanties
1.
TuinMani voert de overeengekomen leveringen en
werkzaamheden naar behoren en conform de in haar branche geldende normen uit,
maar geeft nooit een verdergaande garantie dan zoals uitdrukkelijk werd
overeengekomen.
2.
TuinMani staat gedurende de garantietermijn in
voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het geleverde.
3.
TuinMani staat in voor de soortechtheid van de
geleverde planten en ziet zo zorgvuldig mogelijk toe op een kwalitatief goede
samenstelling van door haar te leveren aarde, compost, zand, grind e.d.
4.
Vanwege de seizoengebondenheid en de
omloopsnelheid van/de snelheid waarmee het assortiment wijzigt, kan TuinMani
niet garanderen dat nabestelling van zaken mogelijk is of nabestelde zaken qua
kleur, uitvoering e.d. identiek zijn aan de voorgaande levering(en).
5.
Bij het gebruik van de voor de uitvoering van de
overeenkomst benodigde zaken baseert TuinMani zich op de informatie die de
fabrikant of leverancier van deze zaken verstrekt over de eigenschappen
hiervan. Indien voor de door TuinMani geleverde zaken/voor de uitvoering van de
overeenkomst benodigde zaken door de fabrikant of leverancier een garantie is
afgegeven, geldt die garantie op gelijke wijze tussen partijen. TuinMani
informeert de wederpartij hierover.
6.
Indien het doel waarvoor de wederpartij de zaken
wil verwerken of gebruiken afwijkt van het gebruikelijke doel, garandeert
TuinMani alleen dat de zaken hiervoor geschikt, indien zij dit schriftelijk aan
de wederpartij heeft bevestigd.
7.
Geen beroep op de garantie is mogelijk, zolang
de wederpartij de voor de zaken en/of werkzaamheden overeengekomen
prijs/vergoeding nog niet heeft voldaan.
8.
Het vorige lid geldt niet voor de consument.
9.
Bij een terecht beroep op de garantie zorgt
TuinMani - naar haar keuze - voor kosteloos herstel of vervanging van de zaken,
het alsnog op de juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden dan
wel voor terugbetaling van of een korting op de overeengekomen prijs of
vergoeding. Indien er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de
bepalingen van het aansprakelijkheidsartikel.
10. De
consument mag altijd kiezen voor kosteloos herstel of vervanging van de zaken
respectievelijk het alsnog op de juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen
werkzaamheden, tenzij dit in redelijkheid niet kan worden gevergd van TuinMani.
In dit laatste geval mag de consument de overeenkomst bij schriftelijke
verklaring ontbinden of een korting op de overeengekomen prijs of vergoeding
verlangen.
Artikel 16:
Aansprakelijkheid
1.
Buiten de expliciet overeengekomen of door
TuinMani gegeven garanties, gegarandeerde resultaten of kwaliteitseisen
aanvaardt TuinMani geen enkele aansprakelijkheid.
2.
TuinMani is alleen aansprakelijk voor directe
schade. Iedere aansprakelijkheid van TuinMani voor gevolgschade, zoals
bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, vertragingsschade en/of
personen- of letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.
3.
De wederpartij neemt alle noodzakelijke
maatregelen ter voorkoming of beperking van de schade.
4.
Indien TuinMani aansprakelijk is, is de
schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag dat door haar
assuradeur in het voorkomende geval wordt uitgekeerd. Indien de assuradeur niet
uitkeert of de schade niet onder een door TuinMani gesloten verzekering valt,
is de schadevergoedingsplicht beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de
geleverde zaken en/of de verrichte werkzaamheden.
5.
Uiterlijk binnen 6 maanden nadat hij bekend is
geworden of had kunnen zijn met de door hem geleden schade, moet de wederpartij
TuinMani hiervoor aanspreken.
6.
In afwijking van het vorige lid geldt voor de
consument een termijn van 1 jaar.
7.
Indien TuinMani haar werkzaamheden of leveringen
moet verrichten aan de hand van door/namens de wederpartij verstrekte
documenten, is TuinMani niet verantwoordelijk voor de inhoud, juistheid en
volledigheid van deze documenten.
8.
Als de wederpartij materialen voor verwerking
beschikbaar stelt, is TuinMani verantwoordelijk voor een correcte verwerking,
maar niet voor de deugdelijkheid van de materialen zelf.
9.
TuinMani is nooit aansprakelijk voor schade aan
het werk als gevolg van door/namens de wederpartij uitgevoerde werkzaamheden of
leveringen.
10. TuinMani
is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit verzakking van de bodem,
grond of teelaarde, indien de verzakking geen verband houdt met het aanbrengen,
de bewerking of verwerking van deze grond, bodem of teelaarde.
11. De
wederpartij vrijwaart TuinMani voor alle aanspraken van derden tot vergoeding
van schade, indien TuinMani de voor de uitvoering van de overeenkomst op grond
van de WIBON verplichte KLIC/graafmelding tijdig bij het Kadaster heeft gedaan,
de graafwerkzaamheden zorgvuldig heeft verricht en er desondanks schade aan
ondergrondse netten/netwerken ontstaat.
12. Bij
vuurwerkproducten is TuinMani niet aansprakelijk - en kan de wederpartij geen
beroep doen op de toepasselijke garantie - indien de schade is ontstaan doordat
de wederpartij het vuurwerk op een andere manier heeft gebruikt dan zoals
aangegeven op de verpakking of anderszins verkeerd heeft gebruikt. Onder
“verkeerd gebruik” wordt in ieder geval - maar niet uitsluitend - verstaan het
vuurwerk afsteken in voor vuurwerk slechte weersomstandigheden (zoals mist,
erge droogte, harde wind etc.) en het vuurwerk afsteken binnen een gebouw
(tenzij op de verpakking wordt aangegeven dat dit veilig kan).
13. TuinMani
is verder niet aansprakelijk - en de wederpartij kan geen beroep doen op de
toepasselijke garantie of (gegarandeerde) levensduur - indien de schade is
ontstaan door:
a.
ondeskundig gebruik, gebruik in strijd met het
doel van het geleverde of in strijd met de door/namens TuinMani verstrekte
instructies, adviezen, gebruiksaanwijzingen, onderhouds- of verzorgingsvoorschriften
e.d.;
b.
ondeskundig(e) bewaring (opslag) of
onderhoud/verzorging van de zaken;
c.
fouten, onvolledigheden, gebreken e.d. in de
door of namens de wederpartij aan TuinMani verstrekte of voorgeschreven
informatie of materialen;
d.
aanwijzingen of instructies van/namens de
wederpartij;
e.
aantasting van de zaken door van buiten komende
invloeden anders dan waartegen de zaken normaliter bestand zouden moeten zijn,
bijvoorbeeld blootstelling aan nachtvorst bij zomerbloeiers;
f.
of als gevolg van een keuze van de wederpartij
die afwijkt van wat TuinMani adviseerde en/of gebruikelijk is;
g.
of doordat door/namens de wederpartij
(reparatie)werkzaamheden of bewerkingen aan het geleverde zijn uitgevoerd,
zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van TuinMani.
14. De
wederpartij is in de gevallen als opgesomd in het vorige lid volledig
aansprakelijk voor alle hieruit voortvloeiende schade en vrijwaart TuinMani
uitdrukkelijk voor eventuele aanspraken van derden.
15. De
in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet
indien de schade te wijten is aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van
TuinMani of het leidinggevend personeel op directieniveau of indien
dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen zich hiertegen verzetten. Uitsluitend
in deze gevallen zal TuinMani de wederpartij vrijwaren voor eventuele
aanspraken van derden.
Artikel 17:
Betaling
1.
TuinMani mag altijd een (gedeeltelijke)
vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling vragen.
2.
Tenzij partijen anders overeenkomen, moet
betaling direct bij levering/oplevering plaatsvinden.
3.
Indien partijen betaling na ontvangst van een
factuur overeenkomen, moet betaling binnen de op de factuur vermelde
vervaltermijn plaatsvinden. Daarbij staat de juistheid van een factuur vast
indien niet binnen deze betaaltermijn bezwaar is gemaakt.
4.
Indien een factuur na het verstrijken van de in
het vorige lid bedoelde termijn niet volledig is betaald of - in tegenstelling
tot wat partijen hebben afgesproken - betaling niet direct bij
levering/oplevering heeft plaatsgevonden, is de wederpartij aan TuinMani een
vertragingsrente verschuldigd ter grootte van 2% per maand, cumulatief te
berekenen over de hoofdsom. Gedeelten van een maand worden daarbij als volle
maand gerekend.
5.
In voornoemde situatie geldt voor de consument
een vertragingsrente ter grootte van 6% op jaarbasis, tenzij de wettelijke
rente hoger is. In dat geval geldt de wettelijke rente.
6.
Indien na aanmaning betaling alsnog uitblijft,
mag TuinMani bovendien aan de wederpartij buitengerechtelijke incassokosten in
rekening brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum van €
40,00.
7.
TuinMani geeft aan de consument bij genoemde
aanmaning minimaal een termijn van 14 dagen na ontvangst van de aanmaning om
alsnog te betalen. Blijft betaling opnieuw uit, dan bedragen de
buitengerechtelijke incassokosten voor de consument:
a.
15% van het bedrag van de hoofdsom over de
eerste € 2.500,00 van de vordering (met een minimum van € 40,00);
b.
10% van het bedrag van de hoofdsom over de
volgende € 2.500,00 van de vordering;
c.
5% van het bedrag van de hoofdsom over de
volgende € 5.000,00 van de vordering;
d.
1% van het bedrag van de hoofdsom over de
volgende € 190.000,00 van de vordering;
e.
0,5% van het meerdere van de hoofdsom.
Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00.
8.
Voor de berekening van de buitengerechtelijke
incassokosten mag TuinMani de hoofdsom van de vordering na verloop van 1 jaar
verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.
9.
Bij uitblijven van volledige betaling, mag
TuinMani de overeenkomst, zonder nadere ingebrekestelling door een
schriftelijke verklaring ontbinden of haar verplichtingen uit de overeenkomst
opschorten, totdat er alsnog betaald is of hiervoor een deugdelijke zekerheid
is gesteld. Voornoemd opschortingsrecht heeft TuinMani eveneens indien zij al
voordat de wederpartij/de consument in verzuim is met de betaling gegronde
redenen heeft om aan de kredietwaardigheid van de wederpartij/consument te
twijfelen.
10. Ontvangen
betalingen brengt TuinMani eerst in mindering op alle verschuldigde rente en
kosten en vervolgens op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij
bij de betaling schriftelijk wordt vermeld dat deze betrekking heeft op een
latere factuur.
11. De
wederpartij mag de vorderingen van TuinMani niet verrekenen met eventuele
tegenvorderingen die hij op TuinMani heeft. Dit geldt eveneens indien de
wederpartij (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van
faillissement wordt verklaard.
12. Het
vorige lid geldt niet voor de consument.
Artikel 18:
Eigendomsvoorbehoud
1.
Alle krachtens de overeenkomst geleverde/te
leveren zaken blijven eigendom van TuinMani totdat de wederpartij aan al zijn
betalingsverplichtingen heeft voldaan.
2.
Deze betalingsverplichtingen bestaan uit het
betalen van de koopprijs van de zaken, vermeerderd met vorderingen wegens
verrichte werkzaamheden die met de levering verband houden en vorderingen
wegens een toerekenbare tekortkoming van de wederpartij, zoals vorderingen tot
het betalen van schadevergoeding, buitengerechtelijke incassokosten, rente en
eventuele boetes.
3.
Zolang op de zaken een eigendomsvoorbehoud rust,
mag de wederpartij deze niet op enige wijze verpanden of in de feitelijke macht
van een financier brengen.
4.
De wederpartij informeert TuinMani direct
schriftelijk indien derden stellen eigendoms- of overige rechten te hebben op
de zaken.
5.
Zolang de wederpartij de zaken onder zich heeft,
bewaart hij deze zorgvuldig en als identificeerbaar eigendom van TuinMani.
6.
De wederpartij zorgt voor een zodanige bedrijfs-
of inboedelverzekering, dat zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
te allen tijde zijn meeverzekerd. Hij geeft TuinMani op haar eerste verzoek
inzage in de verzekeringspolis en bijbehorende premiebetalingsbewijzen.
7.
Indien de wederpartij handelt in strijd met dit
artikel of TuinMani een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud, mogen TuinMani
en haar werknemers het terrein van de wederpartij betreden en de zaken
terugnemen. Dit tast het recht van TuinMani op vergoeding van schade, gederfde
winst en rente en het recht de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling,
door een schriftelijke verklaring, te ontbinden niet aan.
Artikel 19:
Faillissement, beschikkingsonbevoegdheid
e.d.
1.
TuinMani mag de overeenkomst zonder nadere
ingebrekestelling door een schriftelijke verklaring aan de wederpartij ontbinden
op het tijdstip waarop de wederpartij:
a.
in staat van faillissement wordt verklaard of
een aanvraag hiertoe is gedaan;
b.
(voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
c.
door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
d.
onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
e.
anderszins de beschikkingsbevoegdheid of
handelingsbekwaamheid met betrekking tot (delen van) zijn vermogen verliest.
2.
De wederpartij informeert de curator of
bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en deze algemene
voorwaarden.
Artikel 20:
Overmacht
1.
Bij overmacht van de wederpartij of TuinMani,
mag laatstgenoemde de overeenkomst door een schriftelijke verklaring aan de
wederpartij ontbinden of de nakoming van haar verplichtingen jegens de
wederpartij voor een redelijke termijn opschorten zonder tot enige
schadevergoeding gehouden te zijn.
2.
Onder overmacht van TuinMani wordt verstaan: een
niet-toerekenbare tekortkoming van TuinMani, van de door haar ingeschakelde
derden of toeleveranciers of overige zwaarwegende redenen aan haar zijde.
3.
In de volgende omstandigheden is in ieder geval
sprake van overmacht bij TuinMani: oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en
buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen, stakingen binnen de organisatie
van TuinMani of dreiging van deze e.d. omstandigheden, verstoring van de bij
het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen, bedrijfsstoringen
door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of
telefoonverbindingen, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d. evenals door
weersomstandigheden, tijdelijke terreinomstandigheden, wegblokkades, ongeval,
import en export belemmerende maatregelen, te late levering door de leverancier
van TuinMani e.d. ontstane transportmoeilijkheden en (op)leveringsproblemen en
problemen bij de (op)levering of voorraad ontstaan door plantenziekten e.d.
4.
Indien de overmachtssituatie intreedt als de
overeenkomst al gedeeltelijk is uitgevoerd, moet de wederpartij zijn
verplichtingen jegens TuinMani tot aan dat moment nakomen.
Artikel 21:
Annulering, opschorting
1.
Dit artikel is niet van toepassing op ontbinding
binnen de wettelijke bedenktijd zoals bedoeld in artikel 4 en de
annuleringsregeling voor vuurwerk zoals bedoeld in artikel 5.
2.
Indien de wederpartij de overeenkomst
voorafgaand aan of tijdens de uitvoering wil annuleren, mag TuinMani van de
wederpartij een gefixeerde schadevergoeding vragen voor alle gemaakte kosten en
de door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst. Naar keuze
van TuinMani en afhankelijk van de al verrichte werkzaamheden en/of leveringen
bedraagt deze schadevergoeding 20 tot 100% van de overeengekomen prijs.
3.
Indien de wederpartij een geplande afspraak
minder dan 24 uur van tevoren afzegt of verzet, mag TuinMani de daarvoor
gereserveerde tijd op basis van het overeengekomen/gebruikelijke uurtarief bij
hem in rekening brengen.
4.
De wederpartij vrijwaart TuinMani voor uit de
annulering voortvloeiende aanspraken van derden.
5.
TuinMani mag de verschuldigde schadevergoeding
verrekenen met alle door de wederpartij betaalde bedragen en eventuele tegenvorderingen
van de wederpartij.
6.
Bij opschorting van de overeenkomst op verzoek
van de wederpartij, is de vergoeding voor alle verrichte leveringen en
(voorbereidende) werkzaamheden per direct opeisbaar en mag TuinMani deze bij de
wederpartij in rekening brengen. Dit geldt ook voor al gemaakte kosten, kosten
voortvloeiend uit de opschorting en/of uren die op het moment van opschorting
al door TuinMani zijn gereserveerd voor de opschortingsperiode.
7.
Kosten die voor TuinMani voortvloeien uit het
hervatten van de levering(en)/werkzaamheden, zijn voor rekening van de
wederpartij. Indien de uitvoering van de overeenkomst na de opschorting niet
kan worden hervat, mag TuinMani de overeenkomst door een schriftelijke
verklaring aan de wederpartij ontbinden.
Artikel 22:
Toepasselijk recht, bevoegde rechter
1.
Op de tussen partijen gesloten overeenkomst is
uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2.
De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag
(CISG) is uitdrukkelijk uitgesloten.
3.
Eventuele geschillen worden voorgelegd aan de
bevoegde rechter in de vestigingsplaats van TuinMani, maar TuinMani behoudt
altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in de
vestigingsplaats van de wederpartij.
4.
Ongeacht de keuze van TuinMani, behoudt de
consument altijd het recht het geschil voor te leggen aan de wettelijk bevoegde
rechter. De consument moet deze keuze binnen een maand na ontvangst van de
dagvaarding kenbaar maken aan TuinMani.
5.
Indien de wederpartij gevestigd is buiten
Nederland, mag TuinMani er voor kiezen het geschil voor te leggen aan de
bevoegde rechter in het land of de staat waar de wederpartij gevestigd is.
Datum: 7 mei 2019